So here it is…

Leven en werken op zee, al 3 weken ben ik ervan. Best bijzonder om mee te maken. Bijna 400 mensen in een hele kleine wereld die met elkaar werken en wonen. Toch heel anders dan een uitzedning naar bv Afghanistan.
IMG_1475Zoals verwacht is het qua werk voor ons niet erg druk. De piraterij is ondertussen een stuk afgenomen en de aanwezigheid van marineschepen heeft vooral een preventieve rol.
Wij zijn het enige schip dat een role 2 ziekenhuis aan boord heeft op een heel grote oppervlakte. Dus zijn wij er niet alleen voor onze bemanning maar ook voor de 5 andere marine schepen van andere landen die er varen. We hebben wel wat klusjes al gehad maar gelukkig allemaal niet ernstig.
Verder ben je druk met andere dingen; lessen, casustiek trainen, de drills van het schip trainen, etc en zo gaan de dagen toch rap voorbij. Iedere dag om 6.45 uur op en een redelijk vast schema.

Uiteraard hoort daar ook sport bij. Ik blijf het mooi vinden hoe men toch altijd heel vindingrijk is om sportfaciliteiten neer te zetten op de raarste plekken.
Zo hebben we hier apparaten staan bijna tussen de helicopters en tussen de voertuigen.
Er zijn spinning fietsen, een hok met touwen en kisten waar je kunt survivalen, er worden lessen gegeven, er zijn loopbanden, etc. Spinning les en circuittraining zijn de vaste lessen waar ik heen ga. Komende week ga ik ook een keer naar boksles.
IMG_1443Verder ben ik redelijk vindingrijk met het lopen. De loopband vervloek ik, dus zoek ik naar andere mogelijkheden. Ik loop op het helidek als het kan. Helaas gebeurt dat niet zo heel vaak omdat de hekken vaak naar beneden zijn. Dan is het verboden.
Maar op het A dek is ook buiten een rondje. Wel een klein rondje maar dan loop ik in ieder geval buiten.

En er zijn meer gekken zoals ik. Vanmorgen liepen we daar al met z’n vieren, een mini atletiekbaan. Alles beter dan de loopband!
IMG_1507Verder heb ik een rondje gemaakt in het voertuigen dek. Daar is een heuveltje van 4 meter. Als ik daar rond ren en steeds die heuvel neem dan maak ik een uur tussen de 200 en 240 hoogtemeters. Niet slecht!

Het sporten valt hier wel echt zwaar. De luchtvochtigheid is hoog en je zweet zo enorm, absurd gewoon. Binnen 3 minuten zie je eruit alsof je onder de douche hebt gestaan. Iets langer doen dan een uur is ook geen optie, dan ben je volledig kapot.
Ik probeer soms 2 x een uur te doen en heb zelfs een keer 3x een uur gesport. Maar dat vergt echt enorm veel van je lijf. Mijn hartslag zit makkelijk 10 tot 15 slagen boven normaal.
De loopband vind  ik in de hitte helemaal niet te doen. Ik heb 2 keer heuveltraining gedaan en de tweede keer ging ik bijna van mijn stokje, zo bloedheet!!
Als je op het helidek of het beneden dek rent, maak je in ieder geval zelf nog wat wind.
Doel is vooral om deze 2 maanden fit te blijven en dat lukt. Het rennen pik ik wel weer op als ik thuis ben. Vier keer per week probeer ik een uurtje te rennen en dat is echt de max.IMG_1546
Drie keer in de week circuit training is erg goed, daar wordt ik erg sterk van. Ik gebruik spieren die ik nog nooit gebruikt heb. Bovendien is het erg leuk om dat met een groepje te doen.

Het wordt tijd voor een haven bezoek , wat land onder mijn voeten. Dan een paar dagen niets doen behalve de tourist uithangen. Daarover later meer.

Vooralsnog kan ik niet anders zeggen dan dat het me ontzettend meevalt en dat ik het prima naar mijn zin heb na 3 weken op zee. Nog 5 te gaan.
Overigens ben ik gelijk totaal ontwend van internet, want dat is niet te doen aan boord. En eigenlijk mis ik er niets aan. De dagelijkse foto op FB plaatst mijn wederhelft.
Ik heb eigenlijk geen idee wat er in de wereld gebeurt en hou me bezig met marine dingen. Ik leer bij over wind en zee, over praaien (aankondigingen op het schip die standaard beginnen met de woorden “So her it is”) en andere dingen. Ik geniet van het wild in de zee en kijk iedere avond naar de zonsondergang en voor het slapen 10 minuten naar de oneindige hoeveelheid sterren. Soms is het leven best simpel.

 IMG_1584IMG_1515IMG_1587
Beantwoorden
Doorsturen
Posted in Geen categorie, Werk | Leave a comment

Schip Ahoy!

En dan plots zit je op zee en is er alleen water om je heen. De dingen waar ik bang voor was zijn er tot nog toe niet. Vooral het zeeziek worden zat in mijn hoofd, maar ondanks zelfs windkracht 9 heb je toch minimaal last op dit grote schip. IMG_1399Het beweegt soms, gaat soms op en neer en soms loop je scheef,  maar nooit genoeg om ziek van te worden. Met slapen wordt je een soort in slaap gewiegd. Het rennen op een loopband is erg raar. Je bent af en toe erg aan het corrigeren, omdat je anders van de band afvalt. Mijn tweede angst, opgesloten zitten , valt ook erg mee. Je kunt genoeg naar buiten en het is heerlijk om zo naar de zee te staan staren en een beetje rond te kijken. In principe mag je altijd op de brug, erg leuk. IMG_1406Ik ben druk om het schip te leren kennen. Je raakt gewoon de weg kwijt. Langzaam begin ik erin te komen. Bepaalde plekken vind ik makkelijk maar soms zoek ik me ook nog het ongans naar plekken.

IMG_1433Het sporten begint te komen. Ik heb gespind en nu 2 x gelopen op de band. Een heuveltraining waarbij ik totaal naar de klote ging. Deze week waren we druk met trainen en oefeningen dus niet altijd tijd om iets te doen. Maar ik denk dat het wel goed komt. Ik heb al wat trainingsmaatjes gevonden voor oa een kettlebelt en burpie projectje. So far so good. Ik kan niet anders zeggen dat ik het erg leuk vind om op een schip te werken. Wie had dat ooit gedacht.

Een van mijn wensen is al vervuld, ik wilde graag met de nh90 vliegen, de heli. Dat is gelukt, we zijn met de heli opgehaald en ingevlogen op het schip, hoe vet is dat???

IMG_1402IMG_1432 IMG_1408

 

 

Posted in Trainingen 2014/15, Werk | 1 Comment

Trail the night challenge- wat een mooie nacht!!!

imageGenieten kan zo simpel zijn. Je maakt een plannetje met een paar gelijkgestemden om een nachttrail te lopen. Die moeten een aantal factoren bevatten waar wij van houden.
Het hoeft niets te kosten, er moet vuur zijn, warme chocomel, een mooi trailtje en mag wel even duren. image
Dat samen met andere liefhebbers in het holst van de nacht.
En zo geschiedde. Het team van RunToTrail stak de koppen bijeen en zo werd een plan echt gemaakt. Trail the night challenge was geboren.
Hans bracht een partytent, stroom, gas en een kookstel, die we voor een keer mochten lenen van een sponser van de roparun.. Nico bracht Belgisch bier en een vuurkorf mee, mijn broer doneerde hout voor een hele nacht vuur. We kochten choco en het feest kon beginnen. Wing en Jeanet zorgden dat de post bemand imagewas, de choco warm was en hielden het vuur brandend.
Om 19 uur liepen we met een fikse groep trailers het donker in. Zeker 40 man zijn er gespot.
Ieder ging zijn eigen ding doen maar allemaal kwamen we na 7 km weer uit bij het vuur en de choco.
De een liep 1 rondje en vond het geweldig omdat hij nog nooit in het donker met hoofdlamp gelopen had. De ander was serieus dingen aan het doen qua km ‘s en liep 7 rondjes. En zo kwam iedereen daar met zijn eigen plannetje. En dat maakt het voor mij ontzettend leuk. Iedereen kan zijn of haar ding doen, of dat nu lang, kort, snel of langzaam is, dat doet er niet toe.
Wij zorgden ervoor dat het plannetje uitgevoerd werd. image
Het was een erg gaaf gezicht. Ik liep samen met Nico en zag overal imagehoofdlampen verspreid over de route. We hadden wat breaklights opgehangen want voor sommige zijn een paar punten toch nog wat lastig.
Het parcours was een blubberzooi, op sommige plekken was het glibberen en glijden. Aan de ene kant van de route lag een mooi laagje sneeuw. Die factoren maakte het een lekker pittig rondje. Ik liep uiteindelijk 4 rondjes.
Lopers bleven na hun km’s even hangen bij het vuur om wat te kletsen voordat ze huiswaarts gingen. De diehards bleven natuurlijk tot het laatst en sloten af met een Duvel of een imageKarmeliet. Rond een uur of 2 kwam de laatste loper binnen en proosten we op een mooi trail the night challenge.
Alle positieve reacties maakten het voor ons extra leuk. Wij krijgen in ieder geval van zo’n projectje een ontzettende boost energie. Simpelweg omdat het tof is met weinig middelen maar veel passie een leuk event neer te zetten met liefhebbers.
Het gaat om genieten en afzien op de trails, dat samen met de andere ingrediënten zorgen voor het beste trailrecept. Voor iedereen toegankelijk en gratis en voor niets.
Ook erg tof dat mensen euro’ s in ons potje hebben gedoneerd. Daar houden we nog van over dus dat gebruiken we voor een volgend projectje op een andere locatie. Maar dat het vervolgd gaat worden is wel duidelijk! image
Wil je op de hoogte blijven wat we organiseren, volg ons dan vooral op onze RunToTrail fb site. De mooie foto’s zijn gemaakt door Evert Buitendijk Fotografie. Al zijn foto’s zijn te vinden op zijn fb pagina.

Oh ja, de geregistreerde km’ s van 34 lopers waren er 630, in totaal 84 rondjes. Maar ik weet van nog 3 lopers dat die totaal 12 rondjes hebben gelopen. En die staan niet op het lijstje zoals er wel meer niet in het boekje stonden. Dat maakt al 96 rondjes en 714 km.

 

Posted in RunToTrail, Trainingen 2014/15 | Tagged , , , | 1 Comment

Zit het allemaal tussen mijn oren- hardlopen op de band

Hardlopen op een loopband. Zit het nu tussen mijn oren of kan het best leuk zijn?
Komende 2 maanden kan ik alleen op een loopband lopen en ik probeer in mijn hoofd iets te creëren dat men ergens tussen die cellen daarboven denkt dat hardlopen op een loopband leuk is. Of tenminste dat ik het leuk kan maken.
Hardlopen is een groot deel mentaal, als je erdoor heen zit kun je doordat je mentaal sterk bent veel verder dan je denkt. image
Dat moet toch ook zo werken op een loopband.
Het is een raar fenomeen. Ik stap op een loopband, loop 10 minuten en heb het gevoel dat ik al een uur loop. Het is saai. Maar wat maakt het saai? Dat doe ik waarschijnlijk zelf.
Want als ik het rondje loop wat ik al 100.000 keer buiten heb gelopen heb ik ook vaak momenten dat ik niet meer weet wat ik gezien heb. Of andersom, ik ken ieder meter asfalt, iedere losse steen, ieder km punt. Dat is toch niet minder saai?
Wat ik onderweg zie heb ik al vaak gezien. En in de sportschool zie ik toch ook dingen.
Is het dan de buitenlucht die het zo anders maakt? Komt het doordat ik meer prikkels krijg als ik buiten ben? Als je graag loopt moet het toch niet zo heel veel uitmaken of dat op een band of buiten is?
Alhoewel ik er ook niet aan moeten denken om bv 12 uur rondjes te rennen op een baan. En 12 uur op een trail – graag!
Hoe dan ook, ik ben in mijn hoofd bezig om het leuk te maken op de loopband.
Laurens van Welness test en training heesch helpt me daar mee. Hij heeft een schema gemaakt, tenminste, 2 trainingen in de imageweek. Een tempoloopje en een klimsessie op de band. Hij heeft daar ondertussen veel ervaring mee dus is dat een goede richtlijn voor mij om in shape te blijven en sterk te worden.
Ik ga niet langer dan een uur lopen op de loopband, dan hou ik het leuk denk ik. Dat afwisselend met fietsen en krachttraining moet genoeg zijn voor 2 maanden om erna weer op de trails los te gaan. En ondertussen zeg ik steeds tegen mezelf, hardlopen op de band rocks !!!

Ik las trouwens een weetje over de loopband-
Hardlopen op een loopband kost minder energie. Want de band helpt je een beetje door je onder je door te trekken.
Je hoeft net iets minder te doen om dezelfde stap te zetten. Ook heb je geen last van moeilijke ondergronden zoals zand of sneeuw. Maar de belangrijkste reden: je hebt geen tegenwind. Het gevolg? 5 kilometer op een loopband rennen kost minder energie dan 4 kilometer buiten.
De band instellen op een helling van één procent zou volgens wetenschappers voldoende zijn om dit op te heffen.

Posted in Hardlopen Algemeen, Trainingen 2014/15 | 4 Comments

Getest – de Power Bank Air 6000 van Xtorm

Als je op pad gaat, of dat nu rennend of wandelend is, je hebt altijd je mobiel bij je. imageTenminste ik wel als ik langer weg ga. Al helemaal als ik de trails op ga in de bergen. Een probleem wat zich regelmatig voordoet is dat je batterij leeg raakt. Ik maak er vaak foto’s mee en app of bel soms. Maar ook mijn gps moet opgeladen worden.
imageHet wordt een nog groter probleem als je in een hut slaapt ( of tent) en je hebt geen stroom. Niet eens zo zeer voor Jezelf maar ook voor thuis. Dat je toch even kunt laten weten dat je op een bepaald punt bent en ok bent.
Sinds een tijdje ben ik in het bezit van de Power Bank Air 6000.
De Power Bank Air 6000 beschikt over een interne li-ion 6000mAh batterij. Voldoende energie om mijn iPhone tot wel drie maal volledig op te laden. En ook niet onbelangrijk, ik kan mijn gps weer opladen.
Opvallend aan deze Power Bank Air is de snelle oplaadtijd; zowel input als output laden 2x zo snel op als via het stopcontact. Er kunnen twee mobiele apparaten tegelijkertijd worden opgeladen, omdat hij is uitgerust met 2 USB uitgangen. image
De LED indicator geeft aan hoeveel energie er in de Power Bank (nog) beschikbaar is. Met één simpele druk op de knop wordt het laden gestart of gestopt. Via de ingebouwde USB laadkabel kan de Power Bank zelf weer worden opgeladen via USB of netstroom.
Het dingetje is stevig en weegt maar 125 gram. Afmeting is  4.7×9.7×2.2cm. Ik heb het nu vaak bij me, ook als ik een tijdje op reis ben.
Maar ook tijdens lange trails in de bergen, als ik zelfstandig op weg ben met de rugzak.
Zeker ook iets wat ik mee zou kunnen nemen tijdens een 100 mijl wedstrijd.
Overigens is er een nog een lichtere versie beschikbaar, die weegt 65 gram. Maar daar kun je 1 keer je iPhone mee opladen en dan is die leeg.
Ideaal hulpmiddel om je altijd te voorzien van stroom. Nooit meer een lege iPhone of gps.
Kosten zijn 39 euro dus dat is prima te doen. Oa hier te koop.
Oh ja, er zit nog een zakje bij om hem in op te bergen en een micro USB kabeltje.

Posted in Diversen gadgets, Hardloop Gear en Gadgets | Tagged , , , , | 4 Comments

De Polar M400 sporthorloge en activiteitentracker, veel voor weinig

imageSinds ik de RC3 gps van Polar heb uitgeprobeerd ben ik een fan van Polar. Ik draag de Polar eigenlijk altijd als ik kortere dingen doe en niet in de bergen ben.
Nog niet zolang geleden is Polar met de M400 sporthorloge gekomen.
Een combinatie van een gps horloge met veel functies en 24/7 activiteitsmeting. Die combinatie samen met de prijs maakt dit een ontzettend mooi product.
Ik ben er nu een paar dagen mee aan het spelen en eingelijk zit alles erop wat je zoekt als sporter. De toevoeging van de meting van je activiteiten is leuk. Hij geeft oa aan wanneer je moet bewegen en hoe je slaapt.
In het sporthorloge zelf kun je veel profielen toevoegen, zoals spinning en fitness om maar eens wat te noemen. image
Bovendien vind ik het design erg mooi. Waarschijnlijk de smalste gps horloge die er is.
imageEn zoals ik gewend ben bij de RC3 heel simpel in gebruik. Daar hou ik van.
Er is nieuwe software, de polarflow site.
Komende periode ga ik er mee spelen en vooral trainen om er nog een uitgebreid review over te schrijven. Maar ik ben er nu al heel enthousiast over.
De prijs is 159,95 zonder hsm en 199 euro met hartslagmeter. Dat is serieus waar voor je geld.
Wordt vervolgd.

Posted in Geen categorie | Tagged , , , , | 2 Comments

Vrijdag is het zover – Trail The Night Challenge

image
De weerberichten zien er winters uit, er wordt sneeuw verwacht vanaf donderdag. De nacht wordt koud, rond de – 3 graden. Een mooie nacht om op 30 januari the trail the night challenge te lopen. Er zijn ondertussen rond de 70 aanmeldingen. Toch nog wel een aardige groep gaat een poging doen om 8 uur te lopen. Maar ook mensen die 1 uurtje tot 3 uurtjes komen lopen. Het is erg leuk om te zien dat ons wilde plannetje bij veel andere lopers ook leeft.
Hieronder nog even alles op een rijtje wat we ondertussen geregeld hebben en hoe we het gaan doen.

# de start is om 19 uur bij Monte cervino Bergschenhoek.(hoekse kade 141)
Er is daar een ruime parkeerplaats. We eindigen om 3 uur. Je kunt zelf bepalen hoe lang je loopt.
# de route is het mtb parcours en is 7 km. Wij zorgen dat de route goed zichtbaar is dmv breaklights. Zeker met de verwachting van sneeuw. Na ieder rondje kom je weer op de parkeerplaats.
# wij zorgen op de parkeerplaats voor een partytent zodat we een verzamelplek hebben. image
# daar is ook een vuurkorf en genoeg hout gedoneerd door Henk Hofstede, zodat je warm blijft tussen de rondes.
# je bent selfsupported en zorgt dus voor eigen eten en drinken. Gooi het bv in een kratje dan blijft het lekker overzichtelijk.
# wij regelen electriciteit, een kookplaat, een grote pan en warme chocomelk voor de liefhebbers. Neem wel je eigen beker mee!
# Wing blijft bij de tent en het vuur om de veiligheid te garanderen. En zij heeft de schone taak om hout te hakken. Maar wil je mee hakken, wees welkom!
# wij zetten een donatie potje neer. Gooi er een euro in als je wilt voor de gemaakte kosten. Wil je dat niet, ook goed, dan gebruiken we onze spaarcenten wel.
# voor de lopers die er nog zijn om 3 uur, is er belgisch bier, In ieder geval Karmeliet en ws nog wat grote flessen ander lekkers. Gedoneerd door Nico Vermeieren . Neem eventueel een glas mee als je niet uit de fles wilt drinken ( wat ook niet hoort bij een karmeliet! )
# heb je nog een Petzl lamp nodig, die kun je nog bestellen bij Run2Day Rotterdam. Als je die besteld neemt Wilma die mee vrijdag.
# we hebben zelfs een huisfotograaf. Evert Buitendijk Fotografie, de fotograaf van RCC gaat foto’s maken. Die kun je later via zijn fb site bekijken.

Zover het plan. Wij hebben er zin in, gewoon een trailfeestje omdat het kan en we het leuk vinden. Mooi toch!

Posted in RunToTrail, Voorbeschouwingen Wedstrijden | Tagged , , , | 1 Comment

Skiën, krachttraining op de latten

imageAfgelopen week was ik in de sneeuw, een heerlijke week skiën in het Brixental.
Skiën is eigenlijk een rare sport, je ziet mensen op skiës waarvan je denkt, hoe bestaat het met zo’n gewicht. Maar het is net als met fietsen, als je het eenmaal kent verleer je het niet meer. Conditioneel is het niet erg inspannend. Krachttraining is het wel als je wilt.
Maar als je op het gemakkie naar beneden glijdt kun je het op iedere leeftijd en met ieder gewicht denk ik zo. image
Mijn manier van skiën is wel wat krachttraining. Ik ski hard en als je zo naar beneden skiet dan voel je mn je bovenbenen verzuren. Ik heb ook altijd wat spierimagepijn in mijn scheenbenen.
Na een ochtend loopje met 2,5 klimmen en dalen had ik zelfs spierpijn in mijn bovenbenen. Waarschijnlijk een combinatie van lopen en skiën.
Zaterdag nog een 5 km loopje gedaan een dat was het qua lopen.
Wel een totale chill week. Skiën, apres ski, sauna, powernapje, eten en na nog een snaps slapen.
De week ervoor was ik ziek geweest (griepje) maar geen tijd om ziek te zijn omdat ik in training was voor uitzending. Deze week heb ik echt bijgeslapen. De eerste dagen sliep ik ongeveer 10 uur, slaap is herstel.
Ik ga daar nog eens lopen als er geen sneeuw ligt. Het is een prachtig gebied.
Voor de skiërs ook een aanrader. Een gebied dat aan elkaar geschakeld is en totaal 280 km pistes oplevert. image
Kitzhbul ligt ook vlakbij, daar ligt die prachtige hanenkam waar ik nog wel eens vanaf zou willen denderen .
Morgen is het weer back to normal, tenminste voor een weekje. Deze week probeer ik een goede km week te maken, de laatste voor de komende 8 weken.
Vandaag ingegaan tot zaterdag. Vandaag een tempoloopje van 10 km in 50 minuten inclusief 2 x de Brienenoordbrug. Dat viel niet tegen met skibenen.

Posted in Geen categorie, Reizen | Leave a comment